Alumnat de 4t d’ESO es posa en la pell de l’ofici d’escriptor/a

Alumnat de 4t d’ESO es posa en la pell de l’ofici d’escriptor/a

L’alumnat de 4t d’ESO del nostre centre ha participat en una experiència d’escriptura creativa en el marc del projecte d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei (RCS) del Departament d’Educació.

Durant dos mesos un grup d’alumnes de 4t d’ESO ha assumit la tasca d’escriure el seu propi llibre de relats. Es tracta d’una de les propostes per fomentar els aprenentatges competencials que es promou des del programa d’innovació RCS de la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum i en el qual l’institut Guindàvols participa com a únic centre de Ponent, juntament amb altres nou centres catalans. L’objectiu del programa és plantejar diferents reptes que, en col·laboració amb diferents institucions, es treballen a l’aula per tal d’elaborar un producte final. En aquest cas, un total de vint-i-quatre alumnes de 4t d’ESO han treballat amb l’assessorament de l’escriptora Laia Fàbregas del Laboratori de Lletres de Barcelona amb l’objectiu de publicar el seu propi llibre de narracions breus. L’experiència els ha apropat a l’ofici d’escriptor/a i els ha dut a assumir tot el procés que implica la publicació d’un llibre: planificació i redacció del relats, revisió i correcció, maquetació, disseny editorial, gestió de la publicació i difusió de l’obra.  

El resultat final és la publicació de l’obra Kintsugi. Històries (des)esperades, un total de setze relats escrits de forma individual o en parella,  a través d’una idea vertebradora: plantejar-se situacions complicades a la vida (malaltia o mort d’un ésser estimat, fracassos amorosos o personals, incerteses d’identitat de gènere, maltractament…) que poden ‘trencar-te el cor’ però de les quals has d’intentar sortir-te’n més enfortit, si és possible. Com en la tècnica japonesa (el Kintsugi) que consisteix a reconstruir amb or objectes de ceràmica malmesos, de manera que el resultat final embelleix encara més l’objecte, els relats dels alumnes mostren que sovint els entrebancs que es presenten a la vida et fan un ésser més resilient. El dilluns 25 d’abril, aprofitant les activitats que s’han organitzat a l’institut per celebrar Sant Jordi, unes representants del projecte han presentat el llibre a l’alumnat de 3r i 4t.

Enhorabona a tothom per la feina feta!

Ressò del nostre projecte als mitjans de comunicació: Segre i Lleida TV.