L’institut Guindàvols participa en el projecte d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei del Departament d’Educació

L’institut Guindàvols participa en el projecte d’innovació pedagògica  Recerca, Creació i Servei del Departament d’Educació

L’institut Guindàvols participa aquest curs en el projecte d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei, promogut per la Direcció General de Currículum i Personalització del Departament d’Educació, que es duu a terme per primera vegada en centres d’ensenyament secundari. En la primera convocatòria del projecte, que té una durada de tres cursos, l’institut Guindàvols ha estat un dels deu centres catalans seleccionats, l’únic de Lleida, juntament amb l’institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor), l’institut del Voltreganès (Les Masies de Voltregà), l’institut Antoni Cumella (Granollers), l’institut de Gurb (Gurb), l’institut Serra de Noet (Berga), l’institut Eixample (Barcelona), l’institut Josep Tapiró (Reus), l’institut Nicolau Copèrnic (Terrassa) i l’institut Teresa Pàmies (Barcelona).

El programa Recerca, Creació i Servei té com a finalitat la millora i l’aprofundiment en l’aprenentatge competencial de l’alumnat de 4t d’ESO, especialment pel que fa a les competències globals. Es potencia, doncs, l’interès i el compromís dels joves pel que passa al seu entorn, amb un aprenentatge que fomenta l’autonomia i els capacita per interpretar i intervenir en el món. El projecte es desenvolupa en tres àmbits, gestionats per diferents docents del centre: àmbit social i artístic (Marta Rodríguez, professora de Ciències Socials), àmbit científic i tecnològic (Juanjo González, professor de Tecnologia i director del centre) i àmbit comunicatiu (Imma Creus, professora de Llengua i Literatura Catalanes). Des de l’institut es treballa amb vuit entitats catalanes (la Xarxa dels Drets dels Infants, Edualter, el Museu de la Immigració; el Museu de les Matemàtiques de Catalunya, l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya; la Sala Beckett, el Laboratori de Lletres i Catalunya Ràdio) que proposen reptes que l’alumnat ha de desenvolupar durant un període de temps limitat amb el compromís de generar un producte final. Els resultats es preveuen tan diversos com ara crear un videorelat sobre els drets mediambientals dels infants i adolescents, elaborar una cartografia de les emocions, dissenyar, implementar i difondre una acció educativa de prevenció de violències masclistes en relació amb la identitat de gènere a alumnat del primer cicle de l’ESO; realitzar un estudi sobre les variables que afecten al descans dels adolescents i un altre que avaluï els paràmetres que caracteritzen el nivell de contaminació i confort a l’aula, millorar les fitxes descriptives de les diferents activitats que es presenten en el Museu de les Matemàtiques; escriure una obra de teatre juvenil i un llibre de relats o crear un programa radiofònic. 

En l’etapa final de cada any del projecte es proposa que els centres educatius treballin amb entitats o organitzacions locals de tipus social i cultural, per tal que l’alumnat conegui la realitat més propera que els envolta i pugui generar accions en forma de servei a la comunitat del seu entorn.