El Consell Escolar obre un debat participatiu entre la comunitat educativa sobre el futur de l’educació a Catalunya

El Consell Escolar obre un debat participatiu entre la comunitat educativa sobre el futur de l’educació a Catalunya

Sota el nom Ara és demà, es durà a terme una reflexió en profunditat sobre el futur de l’educació a Catalunya

El debat s’estructura a partir de cinc ponències que elaboren experts en educació. Els ponents redacten un text inspirador, sense autolimitacions d’ordre normatiu o econòmic.

El Consell convidarà més de cent mil persones i entitats de la comunitat educativa a fer-ne aportacions, a través d’una plataforma en línia

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha obert un debat participatiu entre la comunitat educativa sobre el futur de l’educació a Catalunya, sota el nom d’Ara és demà, que vol donar resposta als principals reptes de futur del sistema educatiu i avançar en qualitat i equitat per afavorir l’èxit educatiu de tot l’alumnat. Aquesta tarda el president del CEC, Lluís Font, l’ha presentat al Palau de la Generalitat, acompanyat del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i de la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz.

Tal com ha exposat Lluís Font, l’Ara és demà comptarà amb cinc ponències que elaboraran experts en educació, a partir de les quals s’articularà la reflexió, que es tancarà el juny de 2017 amb un informe final. Així mateix, el president del CEC ha anunciat que es convidarà més de cent mil persones i entitats de l’àmbit educatiu amb l’objectiu que puguin participar en aquest debat amb les aportacions mitjançant una plataforma en línia.

Per tant, en aquest debat es demanarà la participació de mestres i professors, famílies i alumnes, regidors i tècnics d’educació dels ajuntaments, inspectors de centres, empreses que tenen alumnes en pràctiques, directors de centres o entitats promotores de projectes innovadors, entre d’altres. Segons ha afirmat Font, la implicació de tots aquests agents “permetrà veure la realitat educativa amb major claredat i també poder anar més enllà dels aspectes que afecten la quotidianitat, l’ara i aquí, per afrontar les grans qüestions que no són objecte, sovint, de diàleg en el si de la comunitat educativa”.

El debat Ara és demà és un encàrrec de la consellera d’Ensenyament al CEC. En aquest sentit, Meritxell Ruiz ha manifestat que “volem que el centre de la reflexió sigui la comunitat educativa. Això explica que l’encàrrec hagi estat fet al CEC, el màxim òrgan de participació de la comunitat en els darrers trenta anys”. Ruiz ha afegit que aquest fet “assegura la transversalitat del projecte, perquè la viabilitat del sistema educatiu només és garantida si hi ha un ampli consens”. Ha posat com a exemple la LEC, “una llei nascuda de l’ampli consens que ha permès teixir un bon sistema”.

La titular d’Ensenyament ha destacat durant la seva intervenció que “l’educació és un pilar fonamental de tot país”. Ruiz també ha remarcat que “hem de garantir que el nostre model vetlla per que el nostre model asseguri l’equitat , qualitat i excel·lència del sistema,” i que s’ha de tenir present que “l’educació és un factor de cohesió social”.

Cinc ponències elaborades per experts

Aquest procés de reflexió participatiu i integrador que proposa el CEC s’obrirà amb un debat inicial en forma de cinc ponències, elaborades per experts dels àmbits en què s’estructurarà la reflexió. La primera es titula Els pilars del sistema educatiu, anirà a càrrec del president del CEC, la segona, L’arquitectura del sistema educatiu, i va a càrrec del catedràtic de la UB Joan Mateo; la tercera, El centre educatiu, serà redactada pel catedràtic de la UPF i expert de la UNESCO Francesc Pedró; la quarta, El professorat, l’elaborarà el catedràtic de la UB Miquel Martínez; i, finalment, la cinquena, L’alumnat, l’assumirà la catedràtica de la UAB Neus Sanmartí.

A partir del mes de novembre, els membres del Consell analitzaran el contingut de les ponències i elaboraran les seves propostes i conclusions. Paral·lelament, es realitzaran les aportacions en la plataforma en línia, en què es recolliran les múltiples percepcions, visions i interpretacions de la comunitat educativa. A més, estan previstes unes jornades monogràfiques d’experts internacionals relatives a la ponències de cada àmbit de debat per incorporar una mirada internacional a les diferents temàtiques. En aquestes jornades es difondran bones pràctiques dels centres catalans.

Posteriorment, es convocaran sessions de debat presencials, en les quals els ponents i totes les persones interessades a participar-hi puguin intercanviar opinions i punts de vista. El Consell també publicarà periòdicament un butlletí informatiu sobre el procés. Finalment, el CEC enllestirà l’informe definitiu, que té previst presentar al seu ple el mes de juny de 2017 i, seguidament, trametre a la consellera d’Ensenyament.

Procés de gran singularitat

Tanmateix, es tracta d’un procés de gran singularitat. En primer lloc perquè els ponents redacten un text inspirador, sense autolimitacions d’ordre normatiu o econòmic, amb l’objectiu d’afavorir una reflexió col·lectiva oberta, lúcida i capaç de dissenyar les polítiques educatives més apropiades per fer front als reptes de futur. En segon lloc, perquè l’epicentre de la reflexió serà la comunitat educativa, a través del Consell.

El nom del debat té el seu origen en els versos del poeta Miquel Martí Pol, Ara és demà, atès que ajuden a entendre el sentit d’aquesta profunda reflexió sobre els reptes a afrontar i com les polítiques educatives hi poden donar resposta. En els darrers anys, com a debats de volada en el camp de l’educació a Catalunya, cal destacar el Pacte Nacional per a l’Educació i, sobretot, la redacció i aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya.